نوشته شده توسط : yasamin





یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای دنیا که منابع و امکانات زیادی دارد و امروزه علاقمندان زیادی را برای اقامت و سرمایه گذاری به سمت خود فرا می خواند بدون تردید کانادا است. کانادا کشوری در آمریکای شمالی  با منابع سرشار طبیعی و جامعه ای متمدن و پیشرفته می باشد.

در شرایط کنونی کانادا به عنوان یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری و کسب ثروت شناخته می شود. این کشور هر چند دارای 10 ایالت بوده و هر یک از این ایالت ها در تصویب قوانین و مقررات داخلی خود به منظور سرمایه گذاری دارای استقلال هستند ولی در کل قوانین سرمایه گذاری در کانادا الگویی مشابه دارند و تنها موارد اختلافی اغلب در نوع سرمایه گذاری است.

اما یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری در کانادا که تضمین سود زیادی به همراه دارد و در همه ایالت ها و قلمروهای کانادا به شدت طرفدار دارد و حمایت می شود ثبت انواع شرکت تجاری می باشد.

قوانین کانادا به شکلی تنظیم شده اند که حمایت کامل از سرمایه گذاری را در قبال مالکیت سرمایه گذاری و اعطا اقامت به سرمایه گذار و اجازه خروج سود سرمایه به سرمایه گذار تضمین می کنند و همین عامل باعث شده تا بسیاری از کارآفرینان و افراد دارای ایده برای سرمایه گذاری و ثبت انواع شرکت درخواست های زیادی را به کنسولگری های کانادا در کشور خود ارائه می کنند و از این بین بسیاری از این طرح ها که پشتوانه مشخص و نوآورانه داشته باشد و یا بتواند در راستای رشد توسعه و ثروت و همچنین اعتبار و سرمایه در کانادا به این کشور کمک کند پذیرفته می شود.

سرمایه گذاری در کانادا با ثبت شرکت

ثبت شرکت در کانادا یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری محسوب می شود اما برای ثبت شرکت در این کشور نیاز به مجوز تجارت می باشد که توسط اداره فدرال کانادا اعطا می شود. هر فرد خارجی که خواهان سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کانادا می باشد حتی اگر شرکت خود را بصورت انحصاری هم در این کشور به ثبت برساند باید این نکته را بداند که به دلیل اینکه هویت وی همچنان خارجی محسوب می شود باید تحت کنترل دوبت قرار بگیرند.

 از این رو دولت میزان سهام، حق رای و منافع افراد را در شرکت مشخص می کند. در حال حاضر تفاوت هایی که قبلا در بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی کانادا منظور می شد به کلی منتفی شده است و تمامی سرمایه گذاران خارجی نیز همانند سرمایه گذاران داخلی کانادا شناخته می شوند و به راحتی در شرکت حق رای و سهام و یا طرح دعوی دارند.

البته همچنان در ایالت کبک محدودیت هایی برای مشارکت و سرمایه گذاری افراد غیر کانادایی دیده شده است هرچند برای ثبت شرکت در ایالت کبک هم با رعایت مندرجات قانونی این ایالت می تواند اقدام به سرمایه گذاری کرد.

قوانین ثبت شرکت در کانادا

بر اساس موافقت نامه ای که دولت کانادا با سازمان جهانی تجارت منعقد کرد و همچنین بر اساس موافت نامه ای به نام آلنا ( ALENA) تاسیس بانک در کانادا توسط افراد خارجی تنها زمانی امکان پذیر است که اولا فواید آن برای کانادا مشخص و محرز شود و دوم اینکه این تاسیس بانک بصورت شعبه و یا نمایندگی نباشد و تماما در خود کانادا و زیر نظر قوانین مالی و اعتباری و بانک مرکزی کانادا صورت بگیرد. در کل قوانین تاسیس بانک و موسسات مالی در کانادا بسیار دشوارتر است تا زمانی که قصد سرمایه گذاری و ثبت شرکت وجود داشته باشد.

در این راستا ثبت شرکت در موضوعات ارتباطات جمعی و رادیویی تنها با مالکیت و نظارت دولت امکان پذیر است  و همچنین بهره برداری از برخی از منابع ملی کانادا برای شرکت های خارجی دارای محدودیت هایی می باشد. مثلا منابع اورانیوم را تنها به خارجی هایی اجازه بهره وری می دهند که حداقل 40 درصد سهام شرکت را داشته باشند.

ثبت شرکت و دریافت مجوز برای موضوعات حمل و نقل و صید در دریا به خارجی ها اعطا می شود. افراد خارجی تنها می توانند زمین هایی را برای کسب و کار خود خریداری کنند که از جمله زمین های کشاورزی و معدنی کانادا محسوب نشوند. ضمن اینکه برای خرید این زمین ها باید مالیات سنگینی که حدود 33 درصد از هزینه زمین است به دولت فدرال بسته به قوانین آن منطقه پرداخت شود.

برای ثبت شرکت سهامی هم افراد متقاضی تنها در زمین هایی می توانند سرمایه گذاری کنند که مالکیت شرکت در اختیار یک فرد تبعه و مقیم کانادایی باشد و در این راستا هم هرگاه مجمع عمومی تشکیل می شود باید ی این مدیران مقیم حضور داشته باشند.

در مشارکت با افراد مقیم کانادا برای ثبت شرکت این نکته نیز حائز اهمیت است که افراد خارجی در همه ایالت ها می توانند درست همانند افراد مقیم کانادایی طرح دعوی نمایند ولی در استان کبک این طرح دعوی به همراه پرداخت وثیقه امکان پذیر است تا چنانچه درخواست مورد تایید نبود امکان جبران خسارت از محل وثیقه باشد.

ثبت شرکت در کانادا چه مزایایی دارد؟

    کانادا کشوری ثروتمند و توسعه یافته است و زندگی در این کشور با بالاترین سطح رفاه اجتماعی همراه است.
    ثبت شرکت در کانادا بسیار راحت است و محدودیت های ثبتی شرکت خیلی کمتر است
    افراد سرمایه گذار در کانادا می توانند اقامت و شهروندی کانادا را به دست بیاورند
    دسترسی به بهترین بازارهای روز دنیا برای فروش و تبادلات اجاری بسیار راحت و بدون محدودیت است
    مواد اولیه و مورد نیاز برای تولید در کانادا به وفور یافت می شود
    دولت فدرال هر منطقه از کانادا از سرمایه گذاران به شدت حمایت می کند

انواع شرکت در کانادا

در کانادا سه نوع شرکت وجود دارد:

    شرکت مشارکتی یا Corporation

در این نوع شرکت هر فرد نسبت به آورده خود در شرکت مشارکت می کند و مسئولیت تمامی تعهدات شرکت در درجه اول با سرمایه شرکت می باشد. برای ثبت شرکت مشارکتی باید حداقل دو نفر با هم مشارکت نمایند. ورشکستگی شرکت مشارکتی به معنی ورشکستگی اعضا نیست. همچنین ثبت این شرکت نیاز به سرمایه و هزینه زیادی دارد.

    شرکت مالکیت انحصاری یا Sole proprietorships

یک شرکت حقوقی معتبر است که مالکیت آن در اختیار یک فرد قرار دارد و تمامی درآمد او به عنوان درآمد شرکت تلقی می شود از این رو مالیات شرکت با مالیات فرد با هم تلاقی و پرداخت می شود که خیلی مقرون به صرفه نیست. مسئولیت این نوع شرکت ها تماما مانند شرکت تضامنی در اختیار خود فرد است و چنانچه شرکت ورشکست شود به نام فرد ثبت خواهد شد که به دلیل قوانین سخت تجاری در کانادا به ضرر فرد و در سوابق او ثبت خواهد شد.

    شرکت سهامی و یا Partnership

در این نوع شرکت باید حداقل دو تا چند نفر با هم سهام شرکت را فراهم نمایند. این روش هم مانند روش ثبت شرکت انحصاری است با این تفاوت که ورشکستگی و یا تقسیم  ضرر در بین شرکا انجام می شود .

شروط ثبت شرکت در کانادا

    افرادی که خواهان ثبت شرکت در کانادا می باشند باید حداقل 3 سال سابقه فعالیت و مدیریت در یک شرکت را داشته باشند که این نشان دهنده سابقه مدیریت و تجاری فرد می باشد.
    سرمایه گذار برای ثبت شرکت باید توانایی سرمایه گذاری قانونی حداقل 1.600.000 دلار در کانادا به هر شکل را داشته باشد
    سرمایه گذار پس از دریافت موافقتنامه ها و مجوز تجارت باید بتواند 800.000 دلار کانادا را به دولت فدرال کانادا به عنوان وثیقه اعطا نماید . مدت این وثیقه 5 ساله بوده و پس از 5 سال امکان عودت آن البته بدون بهره می باشد.

شرایط ثبت شرکت در کانادا

همانگونه که گفته شد اولین اقدام برای ثبت شرکت دریافت مجوز تجارتی از دولت فدرال است که باید طبق درخواست نامه ای این مجوز دریافت شود. پس از دریافت این مجوز باید فورا برای ثبت شرکت اقدام شود و نهایتا از زمان صدور مجوز 56 روز فرصت خواهید داشت.

برای ثبت شرکت باید یک اظهارنامه مالکیت و یک فرم مشارکت نیز تهیه و تکمیل نمایید و با پرداخت هزینه های بررسی درخواست ارائه نمایید.

مرحله بعدی تعیین نام و محلی به عنوان محل فعالیت شرکت است. موضوع شرکت نیز باید تعیین شود. سپس باید نوع و قالب شرکت و ساختار و همچنین شرکا شرکت نیز مشخص شوند و در تفاهم نامه ای میزان مشارکت و تعهدات هر فرد تعیین شود.

در مرحله بعد باید مدیران شرکت تعیین و اطلاعاتی از مدیران شرکت به همراه آدرس و وضعیت اقامتی آنها در کانادا تهیه و ارائه شود.

در برخی از ایالت ها برای ثبت شرکت باید از نهادهای دیگری هم مجوز دریافت نمایید که این مجوز به موضوع شرکت مرتبط می باشد.

همچنین باید قراردادی با شرکت های بیمه کانادا برای بیمه کارکنان و همچنین بیمه کالا و خدمات شرکت تهیه نمایید. در برخی از ایالت ها مدت زمان ثبت شرکت محدود می باشد و مثلا باید در هر 5 سال یک بار دوره شرکت دوباره تمدید شود.

برای انتخاب مدیران شرکت باید افرادی که بالای 18 سال سن دارند ، سوء پیشینه ندارند ، فردی حقیقی هستند و سابقه ورشکستگی در 5 تا 7 سال گذشته را ندارند به عنوان مدیران شرکت انتخاب شود.

برای ثبت شرکت در کانادا به دلیل پیچیدگی های قانونی در هر منطقه بهتر است از شرکت ها و اشخاص حقوقی معتبر و کار بلد بهره بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin




دبی بزرگترین و تجاری ترین شهر امارات متحده عربی و در همسایگی جنوبی ایران در شبه جزیره عربستان می باشد. این جزیره یکی از مهم ترین جزایر سوق الجیشی دنیا محسوب می شود که به دلیل موقعیت قرار گیری و همچنین دسترسی که به مناطق مختلف دنیا بخصوص آسیا و افریقا و اروپا دارد اهمیت بسیار فراوانی برای سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ تجاری دنیا دارد.

شهر دبی هر چند پس از اینکه یکی از محله های خود را به نام جبل علی به عنوان منطقه آزاد اعلام کرد اهمیت خود را به دنیا به اثبات رساند ولی با بحران هایی مانند جنگ خلیج فارس و مشکلات اقتصادی چندین بار به مرحله خروج ارز بازرگانان و تجار در از این جزیره رسید تا اینکه با کشف نفت در این جزیره اهمیت و توسعه اقتصادی آن به بالاترین سطح ممکن رسید تا جایی که تمامی شرکت های بزرگ دنیا بلافاصله با ورود به این شبه جزیره ثروتمند و  سرمایه گذاری در مواضع اقتصادی و تجاری مختلف در سودهای سرشار و موقعیت عالی این شهر خود را سهیم کردند.

امروزه دبی به عنوان یکی از موفق ترین مناطق اقتصادی در دنیا و بیست و دومین شهر ثروتمند دنیا شناخته می شود که البته به نظر می رسد با برنامه ریزی ها و تلاش دولت امارات این سطح از توسعه و ثروت نمی تواند جوابگوی نیازهای دولتمردان این شهر باشد. وقتی به  برنامه های اقتصادی و توسعه ای این شهر نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که این برنامه ها در آینده نزدیک می توانند  دبی را جزو برترین شهر های اقتصادی دنیا معرفی نمایند. از این دست می توان به میزبانی رقابت های بین المللی اکسپو در سال 2020 این شهر اشاره کرد که با توجه به اهمیت این رقابت ها به عنوان بزرگترین رقابت های بین المللی ورزشی دنیا پس از جام جهانی فوتبال و المپیک می توان به این گمانه زنی پرداخت که پیش بینی های دولت امارات مبنی بر ورود بیش از 23 میلیارد دلار سود و سرمایه به این جزیره حقیقت داشته باشد.

از طرفی دیگر شرکت های فعال در ایران به دلیل شرایط تحریم ظالمانه دولت های غربی و آمریکا اگر بخواهند به دنبال سود و اعتبار بیشتر باشند باید در جایی سرمایه گذاری کنند که بهترین مکان و نزدیکترین مکان به ایران باشد و هیچ کجا در اطراف ایران بهتر از دبی برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت و یا ثبت شعبه برای شرکت به دلیل دسترسی های آزاد به انواع سرمایه ها و بازارهای بزرگ دنیا و همچنین بازار مواد اولیه  نمی توانند پیدا کنند.

مجوز تجارت در امارات

به منظور ثبت شرکت در امارات متحده عربی و دبی باید ابتدا مجوز تجارت دریافت نمایید. مجوز های تجارت بسته به نوع فعالیتی که قصد دارید برای آن شرکت ثبت کنید متفاوت هستند. یعنی اینکه ابتدا باید موضوع شرکت خود را انتخاب کنید و بعدا متناسب با نوع موضوع شرکت اقدام به دریافت مجوز تجارت بکنید.

 مجوزهای تجارت در دبی در سه دسته صادر می شوند که عبارتند از :

مجوز تجاری:

به منظور ثبت شرکت در دبی برای انجام موضوعات بازرگانی مانند خرید و فروش

مجوز صنعتی:

برای ثبت شرکت های تولیدی و صنعتی و بسته بندی باید مجوز صنعتی دریافت شود

مجوز حرفه ای

تمامی موضوعات خدماتی، صنعتگران و هنرمندان و متخصصان و مشاوره ای باید از این مجوز استفاده نمایند.

برای دریافت مجوز تجاری در هر یک از موضوعات بالا باید از سازمان های زیر اقدام می شود:

    برای ثبت شرکت های تولیدی باید از وزارت امور مالی و صنعتی امارات مجوز دریافت شود
    برای ثبت شرکت های فعال در حوزه های بیمه و ضمانتی باید از وزارت اقتصاد و بازرگانی امارات مجوز دریافت شود
    برای ثبت شرکت دارویی و پزشکی باید از وزارت بهداشت مجوز دریافت شود
    برای ثبت شرکت در زمینه های نفت و گاز و پتروشیمی باید از شرکت نفت و یا سایر سازمان های دولتی امارات مجوز دریافت شود

ضمن اینکه پس از دریافت هر یک از مجوزهای فوق باید وزارت بازرگانی و صنایع امارات نیز این مجوزها را تایید کند.

مزیت های ثبت شرکت در دبی

    افرادی که در دبی اقدام به ثبت شعبه و یا ثبت شرکت می کنند خود را در شرایط تعامل ساده تر با بازار دنیا فارغ از تحریم ها و شرایط سخت اقتصادی قرار می دهند.
    افرادی که در دبی شرکت خود را ثبت می کنند در صورتیکه این شرکت در مناطق آزاد تجاری به ثبت برسد می توانند مالک صد در صدی شرکت خود باشند.
    ثبت شرکت در دبی نیازمند پرداخت مالیات نیست
    صاحبین شرکت در امارات زیر نظر قانون تجاری این کشور به شدت حمایت می شوند.
    افرادی که در دبی سرمایه گذاری و شرکت ثبت می کنند می توانند اقامت یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیا را به دست بیاورند
    ثبت شرکت در دبی به دلیل شرایط راحت رفت و آمد از ایران به دبی و برعکس دسترسی افراد به هر دو کشور را به سهولت امکان پذیر می کند.
    با ثبت شرکت در دبی می توانید از انواع وام ها و تسهیلات بانکی با سود کم و بلند مدت بهره مند شوید.
    شرکت های ثبت شده در دبی از نظام تجاری آزادی بهره مند می شوند.
    ثبت شرکت در دبی به شما امکان مدیریت بر شرکت را خواهد داد.
    شرکت های ثبت شده در دبی الزامی به ارائه گزارشات مالیاتی و بازرسی سالیانه ندارند.
    و ...

انواع شرکت های تجاری در دبی

مطابق با قانون فدرال امارت متحده عربی هر یک از انواع شرکت های زیر قانونی و در این کشور دارای اعتبار حقوقی زیادی هستند:

    شرکت تضامنی
    شرکت با مسئولیت محدود
    شرکت مختلط سهامی
    شرکت مختلط غیر سهامی
    شرکت سهامی عام
    شرکت سهامی خاص
    شرکت سرمایه گذاری مشترک
    شرکت مشارکتی

شرایط ثبت شرکت در دبی

ثبت شرکت در دبی قوانین خاص خودش را دارد و افرادی که خواهان ثبت شرکت در دبی هستند باید متناسب با این قوانین کار ثبت شرکت خود را دنبال کنند . تمامی شرکت هایی که در دبی ثبت می شوند به غیر از آن دسته که دارای مجوز حرفه ای هستند تنها با مشارکت یک تا چند نفر از اتباع کشور امارات که بیش از نیمی از سرمایه شرکت را داشته باشند امکان پذیر است. البته این قانون برای همه شهرهای امارات می باشد.

البته در این بین استثنائاتی هم وجود دارد که به شرح زیر هستند:

    افرادی که شرکت را در مناطق آزاد اقتصادی دبی به ثبت برسانند می توانند مالک صد در صدی شرکت خود باشند
    در برخی از مناطق امارات تننها شرکت ها با مالکیت صد در صد خود مردم محلی امارات امکان پذیر است.
    برخی مواقع شرکت متعلق به شورای همکاری خلیج فارس می باشد ، برای همکاری با این شرکت ها باید با شرکتی مربوط به امارت مشارکت شود.
    برخی از فعالیت ها را که در قانون امارات قید شده می توانید بدون مشارکت افراد بومی امارت به ثبت رسانده و مالک صد در صد شرکت باشید
    شرکت اگر با موضوعاتی که مجوز صنعتی و یا حرفه ای می خواهند به ثبت برسد قابلیت مالکیت صد در صدی را دارد
    شرکت هایی که اقدام به ثبت نمایندگی و یا شعبه در امارات و دبی می کنند می توانند مالک مطلق شعبه و یا نمایندگی خود باشند
    برای فعالیت های خاص که نیاز به مجوز برای فعالیت دارند مانند پزشکی، معماری و ... امکان مالکیت صد در صد شغل و یا حرفه وجود دارد به این شرط که فردی از اهالی امارات مسئول خدمات شرکت معرفی شود.

با استناد به شرایط فوق باید افرادی که خواهان ثبت شرکت هستند ابتدا مدارک و شرایط زیر را فراهم نمایند:

    کپی مدارک شناسایی مانند پاسپورت، کارت ملی، شناسنامه خود و شرکای احتمالی اماراتی
    مشخصات کامل متقاضی و شرکای او مانند اهلیت ، ملیت، مکان سکونت، نام و نام خانوادگی و ...
    یکی از قبوض آب ، برق و یا تلفن محل اقامت باید ترجمه و ارائه شود
    تمامی مالیات ها و هزینه های ثبت شرکت باید در زمان ارائه درخواست پرداخت شود.
    لیستی از نفرات شرکت به همراه لیست پرداخت بیمه آنها در ماه های گذشته باید ارائه شود
    اظهارنامه مالیاتی باید ضمیمه مدارک شود
    اظهارنامه و اساسنامه ای باید برای شرکت تسلیم شود
    مکانی به عنوان مکان فعالیت شرکت باید در دبی مشخص و بصورت اجاره نامه معتبر و یا سند ملکی معرفی شود.
    نام و موضوع شرکت باید تعیین شود
    درخواست باید به همراه فیش هزینه های پرداختی ارائه شود
    در صورتیکه فرآیند ثبت توسط وکیل انجام شود باید وکالتنامه معتبر وی ضمیمه شود.

پس از تهیه مدارک و مستندات فوق و ضمیمه کردن مجوز تجاری همراه با تاییدیه وزارت بازرگانی و صنایع امارات باید به منظور ثبت نهایی شرکت اقدامات زیر انجام شود:

    نوع و قالب شرکت مشخص و معرفی شود
    شرکای داخلی و خارجی متناسب با نوع شرکت تعیین و معرفی شوند
    میزان سرمایه شرکت تهیه و تادیه شود
    فرم درخواست ثبت شرکت یا DED تکمیل و ارائه شود
    تفاهم نامه همکاری بین شما و شرکای شما به عنوان MOA تهیه و امضا شود. در این تفاهم نامه باید میزان مشارکت، سرمایه و مسئولیت هر یک از شرکا نیز قید و توافق شده باشد
    اساسنامه و اظهارنامه شرکت نهایی شود
    هزینه ها را پرداخت کنید و درخواست را به همراه مدارک فوق الذکر تسلیم اداره ثبت شرکت های دبی کنید.

ثبت دفتر نمایندگی یا شعبه در دبی

ثبت شعبه و یا نمایندگی شرکت در دبی نیز حدودا شامل همین قوانین و مقررات می شود با یک تفاوت عمده و آن هم اینکه مالکیت خارجی این شعبات و نمایندگی ها در دبی در اختیار شما خواهد بود ولی تنها با تایید یکی از نمایندگی های محلی امتیاز ثبت نمایندگی و یا شعبه را در دبی به دست خواهید اورد.

این نمایندگی باید در مالکیت یک فرد اماراتی و یا یک شرکت کاملا اماراتی باشد.

به نظر می رسد ثبت شرکت در دبی و یا امارات خیلی زودتر از آنچه که شما تصور می کنید می تواند نتیجه دهد و فرآیند خیلی پیچیده و طولانی برای ثبت شرکت در دبی و امارات نمی توان متصور بود.

شناخت قوانین و مقررات حاکم در تجارت امارات و همچنین راه های مختلف ثبت شرکت در دبی می تواند شما را صاحب یک شرکت تجاری با اعتبارات بالای بین المللی در یکی از بهترین و پیشرفته ترین شهر های اقتصادی دنیا بکند.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin




با ثبت برند و یا علامت تجاری افراد گامی بلند در راستای تمایز محصولات و خدمات خود با سایر شرکت ها بر می دارند و در اصل محصولات خود را صاحب شناسنامه و اعتبار زیادی می کنند. در این میان اما برخی فارغ از مخاطراتی که برای محصولات و خدماتشان بدون ثبت برند ممکن است اتفاق بیافتد اقدام به ثبت برند نمی کنند و برخی نیز مشکل عدم ثبت برند خود را هزینه های بالای ثبت برند اعلام می کنند.

اما با یک بررسی ساده متوجه می شوید که هزینه ثبت برند و علامت تجاری در قبال خدمات و ایمنی که برای محصولاتتان دریافت می کنید اصلا ارزشی ندارد.

ثبت برند هم بصورت حقیقی و هم بصورت حقوقی ممکن است و تعیین نرخ و هزینه ثبت برند هم ارتباط نزدیکی به نوع حقیقی بودن و یا حقوقی بودن ثبت برند دارد. صرف نظر از موضوع طراحی برند که کاملا شخصی است و هر فرد می تواند خودش و یا با استفاده از تخصص دیگران برندی را طراحی کند سایر هزینه های ثبت برند را می توان به شرح ادامه دانست.

    هزینه های ثبت برند برای مراحل قانونی که باید به حساب خاصی واریز شود
    هزینه چاپ دو نسخه روزنامه رسمی کشور که بسته به نوع آگهی تعیین می شود مثلا سیاه و سفید بودن و ابعاد آگهی ولی معمولا حداقل هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی بالغ بر 250 هزار تومان بر اورد می شود.
    سایر هزینه ها که در ذیل به ان خواهیم پرداخت

هزینه ثبت خود برند

ثبت برند درست مانند سایر خدمات مرتبط با شرکت ها و موسسات بخش ها و قسمت های متفاوتی را شامل می شود. منظور اینکه شما باید برند خود را متناسب با پیشه و شغل خود و گروه محصولات و خدمات خود به ثبت برسانید. در واقع گروه و طبقات ثبت برند هم در هزینه نهایی ثبت برند تاثیر مستقیم دارد .



موضوع دوم هزینه های ثبت خود برند می باشد. هزینه های ثبت برند که ارتباطی به حق الزحمه موسسات ندارد را هزینه های دولتی ثبت برند می گویند. این قسم از هزینه ها با تعیین شماره حساب باید به حساب دولت و یا سازمان ثبت اسناد واریز شود.

از این دست هزینه ها می توان به هزینه ثبت اظهارنامه ، هزینه طبقات برند، هزینه روزنامه رسمی ، ثبت برند به ازا هر طبقه زیرا تعداد طبقات بر هزینه برند تاثیر گذار است، استعلام برند،اصلاح اظهار نامه ، رونوشت مصدق برند، و ... می باشد. همچنین باید  هزینه درج آگهی در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار را هم باید به این هزینه ها اضافه نمایید.

ضمن این که ثبت برند تنها در تهران انجام می شود و قبل از ارسال مدارک برای رسیدگی و تعیین هزینه ها برای کاهش میزان هزینه ها بهتر است از مشاورین حقوقی کار آمد استفاده شود. این مدارک و مستندات ابتدا باید در سایت اداره ثبت اسناد و املاک بارگذاری شود تا رسیدگی اولیه به ان انجام و سپس باید مدارک بصورت اصل و برابر اصل برای این سازمان پست سفارشی شود. از این رو هزینه های تمبر و پست سفارشی و ... و یا هزینه اقامت و رفت و آمد در صورتیکه در تهران ساکن نباشید در این لیست هزینه ها دیده نشده است.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin




هر فرد حقیقی و حقوقی می تواند برای معرفی کالا و خدمات خود و ایجاد وجه تمایر بین محصولات و خدمات خود صاحب یک تا چند برند یا همان علامت تجاری باشد. علامت های تجاری یا فردی هستند و یا جمعی که مطابق با ماده 30 قانون ثبت علائم و اختراعات این دو نوع عبارتند از :

الف- علامت تجاری فردی هر نوع نشان، تصویر و یا نمادی است که بتواند موضوع ایجاد تمایز بین محصولات و خدمات یک شرکت با شرکت های دیگر را در طبقاتی خاص و مشخص شده انجام دهد.

ب- برند یا علامت جمعی که در اظهارنامه بصورت جمعی معرفی و ثبت می شود و در واقع نشان دهنده مبدا، کیفیت، تایید ، شناخت و معرفی و یا هر خصیصه دیگر  یک کالا و خدمت زیر نظر مالک برند ثبت شده جمعی می باشد. در این نوع برند ها مالک برند ممکن است طبقات زیادی از محصولات را حمایت و تایید نماید و مشتریان با شناخت این علامت جمعی مورد تایید به محصول اعتماد می کنند.

برند باید در طبقات خاص و مشخصی ثبت شود و هر فرد چه حقیقی و چه حقوقی می تواند برندهای مختلفی را به نام خود به ثبت برساند. صرف نظر از اینکه برند باید مطابق با شرایط قانونی تعریف شده دارای ضوابط و قانونمندی خاصی باشند اگر قابلیت ثبت را داشته باشند می توانند به ثبت برسند مشروط به اینکه افراد حقیقی و یا حقوقی مدارکی را برای به نام زدن  و ثبت این علامت تجاری به نام خود ارائه نمایند.

این مدارک به ترتیب حقیقی و حقوقی عبارتند از :

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری اشخاص حقیقی:

    کپی برابر اصل از شناسنامه و کارت ملی متقاضی
    در صورتیکه در طرح برند یا علامت تجاری مورد تقاضای وی از حروف لاتین استفاده شده باشد باید متقاضی دارای کارت بازرگانی باشد و اصل و کپی برابر با اصل ان را ارائه نماید
    فرد متقاضی باید دارای فعالیتی اقتصادی باشد. برای اثبات این منظور باید یک مدرک شغلی ارائه نماید. این مدرک می تواند جواز کسب، پروانه فعالیت، گواهی فعالیت در حوزه ای خاص از نهاد و یا موسسات معتبر و یا هر مدرک شغلی معتبر دیگر. این مدرک باید یا اصل باشد اگر نامه و یا معرفی نامه است و یا کپی برابر اصل جواز تاسیس و ... باشد
    فرد متقاضی باید از علامت تجاری مورد نظر خود برای ثبت نمونه هایی را هم ارائه نماید. این نمونه باید در قالب تصویر و یا نمونه گرافیکی در ابعاد 10 سانتی متر در 10 سانتی متر آماده و ارائه شود
    در صورتیکه کار ثبت علامت تجاری او را وکیل و یا مشاوری انجام می دهد باید وکالتنامه وی را هم در قالب کپی برابر اصل ضمیمه کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری اشخاص حقوقی:

    کپی برابر اصل مدارک شناسایی مدیرعامل به عنوان نماینده اصلی شرکت برای ثبت علامت تجاری شامل کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ولی وی
    برای اثبات شخصیت حقوقی برای ثبت علامت تجاری باید کپی برابر اصلی از روزنامه تاسیس شرکت و روزنامه آخرین تغییرات شرکت که کمتر از دو سال باید از گذشته باشد نیاز است.
    اشخاص حقوقی برای ثبت برند خود در طبقات مورد درخواست باید گواهی و یا مدرک یا مدارکی را ارائه نمایند که نشان دهنده موضوع فعالیت شرکت با موضوع درخواست ثبت برند باشد. برای این منظور هرگونه اعلامیه و پروانه بهره برداری، پروانه ساخت از نهادی خاص و یا گواهی ثبت اختراع و ... می تواند جوابگو باشد.
    در صورتیکه طرح ارائه شده برای ثبت به عنوان برند دارای علامتی و حروف لاتین باشد باید شرکت صاحب کارت بازرگانی بوده و یک نسخه کپی برابر اصل از آن ارائه نماید.
    از نمونه برند مورد درخواست برای ثبت باید نمونه کپی و یا نمونه گرافیکی و یا تصویری گویا  در ابعاد حداکثر 10 سانتی متر در  10 سانتی متر ارائه شود.
    وکالتنامه ای هم باید از وکیل و یا مشاور حقوقی در صورتیکه او کار ثبت برند ار انجام می دهد ارائه شود.

تمامی افراد حقیقی و حقوقی ضمن ارائه مدارک فوق برای ثبت علامت تجاری یا برند باید مدارک زیر را هم ارائه نمایند:

    اظهارنامه ای برای ثبت برند که قبل از ارائه مدارک باید آماده شود و تمامی شرایط برند و مشخصات آن را درج کرده باشد.
    چنانچه برند مورد درخواست این اشخاص سه بعدی و یا 4 بعدی باشد به شکلی که بیش از شش زاویه برای برند در نظر گرفته شده باشد باید نمونه گرافیکی به شکلی ارائه شود که همه این زاویا را پوشش بدهد و در صورت نیاز  ماکتی از آن تهیه و ارسال شود.
    هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از حق تقدم استفاده نمایند. این حق تقدم با استناد به درخواست ثبت برند در خارج از کشور و حداکثر برای شش ماه  می تواند با ارائه مدارک حق تقدم درخواست شود. این مدارک باید هم زمان با ارائه سایر مدارک و اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا نهایتا ظرف مدت 15 روز پس از ارائه اظهارنامه می تواند ارائه شود.
    هر یک از افراد حقیقی و حقوقی برای اینکه برند خود را بصورت جمعی ثبت نمایند باید نسخه ای از شرایط و ضوابط  استفاده از این علامت جمعی هم آماده نمایند و با تایید مقامی صاحب صلاحیت ارائه نمایند.
    تمامی متقاضیان باید به همراه ارائه مدارک خود برای ثبت برند رسید پرداخت هزینه های ثبت را هم ضمیمه نمایند.

اظهارنامه اشخاص حقیقی با پرداخت مبلغ 20 هزار تومان و اظهارنامه اشخاص حقوقی با پرداخت 40 هزار تومان قابل ثبت است. در ضمن افراد حقیقی و حقوقی پس از ثبت برند و یا علامت تجاری خود در داخل ایران می توانند درخواست ثبت برند در سازمان ثبت جهانی برند یا WIPO را هم از شرکت مشاور درخواست نمایند. برای این منظور به غیر از مدارک فوق الذکر که برای ثبت برند در ایران ابتدا لازم و الزامی است باید مدارک زیر را هم تهیه و ارائه نمایند:

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند بصورت بین المللی :

    درخواست ثبت بین المللی برند طی نامه ای به اداره ثبت مالکیت معنوی با ذکر نام کشور های مورد نظر
    تنظیم و ارائه نامه ای بر روی سر برگ رسمی شرکت متقاضی با امضا کلیه افراد صاحب امضا مجاز شرکت و به همراه مهر شرکت
    در صورتیکه وکیل کار ثبت را دنبال می کند ارائه کپی برابر اصل وکالتنامه معتبر وکیل
    کپی برابر اصلی مجزا از شناسنامه و کارت ملی متقاضی و یا مدیران و دارندگان حق امضا شرکت
    کپی برابر اصل از روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
    گواهی ثبت علامت تجاری در ایران که باید اعتبار لازم را داشته باشد.
    ارائه درخواستی به لاتین، اسپانیایی و یا فرانسوی به نماینده سازمان ثبت جهانی برند
    پیوست پرداخت هزینه های ثبت برند به فرانک سوئیس
    رسید پرداخت هزینه های بررسی اظهارنامه ارائه شده بصورت بین المللی

ثبت برند بصورت داخلی و بین المللی دو موضوع به هم مرتبط ولی جدای از هم می باشد. به این شکل که متناسب با قوانین سازمان جهانی ثبت برند و یا  سیستم مادرید تمامی برندهایی که درخواست حمایت بین المللی را دارند باید ابتدا در کشور درخواست کننده ثبت شوند.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin




داشتن برند و علامت تجاری به کسب و کارها  و هویت محصولات و خدمات نقش و لعاب تازه ای می دهد از این رو بسیاری از فعالان اقتصادی و تجاری به دنبال معرفی و نشان داده محصولات خود و مهم تر از آن به منظور ایجاد تمایزی بین تولیدات و خدمات خود با سایر افراد حقیقی و حقوقی اقدام به طراحی و معرفی یک برند می کنند .

در این راستا به منظور برخورداری از حمایت دولت و همچنین محافظت از برند و علامت تجاری بحث ثبت علامت تجاری در اداره مالکیت معنوی مطرح می شود که اغلب در این کار بر عهده شرکت های حقوقی و وکالی خبره این حوزه به دلیل حساسیت و ریزه کاری های حقوقی واگذار می شود.

آیا خود اشخاص حقیقی و حقوقی هم می توانند برند را بدون نیاز به مشاور و وکیل ثبت کنند؟

در درجه اول باید گفت هیچ قانون داخلی و یا بین المللی ثبت برند و علائم تجاری را الزام نکرده و هر شخص حقیقی و حقوقی ضمن اینکه می تواند از یک تا چندین برند متفاوت در حوزه های اقتصادی متفاوت و برای گروه محصولات متفاوت رونمایی و استفاده کند اما هیچ گاه الزامی ندارد که هر یک از این برند ها را به ثبت برساند.

تنها ثبت برخی از علام تجاری  به موجب مصوبه سوم اردیبهشت 1328 هیئت وزیران الزام شده است که عبارتند از :

    تمامی داروهای طبی باید الزاما برند داشته باشند و آن را به ثبت برسانند.
    تمامی غذاها و مواد خوراکی که در ظروف در بسته و خاص بسته بندی می شوند باید دارای برند بوده و این برند الزاما به ثبت برسد.
    تمامی نوشابه ها و نوشیدنی های گاز دار باید صاحب برند بوده و این برند به ثبت برسد.
    تمامی لوازم آرایشی که بصورت مستقیم بر روی پوست استعمال می شوند هم باید دارای برند بوده و این برند به ثبت برسد.

این قانون تنها خاص محصولات داخلی نیست و کلیه تولیدی های خارج از کشور هم اگر بخواند محصولات خود را در ایران عرضه کنند باید دارای برند های ثبت شده قانونی در سازمان جهانی ثبت برند یا WIPO  باشند.

اما سایر برند ها و علائم تجاری الزامی برای ثبت برند ندارند اما در نظر باید داشته باید که تنها برند هایی قابل حمایت دولت می باشند و همچنین حق انحصاری فردی حقیقی و یا حقوقی تلقی می شوند که قبلا به ثبت رسیده باشند و مالک آنها مشخص شده باشد. این موضوع به صراحت در ماده 2 قانون ثبت علائم و اختراعات قید شده است.

لذا اگر برندی ثبت نشده باشد و مورد سو استفاده قرار بگیرد مطالبه حقوق از دست رفته بسیار مشکل خواهد بود و عملا کار زیادی برای آن نمی شود انجام داد.

بصورت کلی مطابق با قانون تا وقتی که یک محصول و یا خدمت دارای وجه ممیزی  مشخصی نباشد  به راحتی می توان از آن به عنوان برند استفاده کرد و ثبت کرد. همچنین هر گونه طرح و تصویر و یا نمادی که دارای شرایط قانونی ثبت برند باشد مانند اینکه کپی برداری نشده باشد، شبیه و یا به شکل نزدیکی شبیه برند دیگری نباشد، از حروف خاص و تعریفی در آن استفاده نشده باشد، دارای جنبه ایجاد تمایز باشد و سایر موارد گفته شده در قانون برای پذیرش برند را داشته باشد  می تواند به عنوان برند ثبت شود.

بنابراین در هیچ کجای قانون اشاره ای به الزام شرکت ها برای دریافت وکیل و استفاده از شرکت های حقوقی نشده است هر چند بارها توصیه هایی برای استفاده از این موسسات حقوقی و وکلا به دلیل هزینه های زیاد و پیچیدگی های قانونی بوده است.

چگونه باید خودمان برند ثبت کنیم؟

در ابتدای راه باید اطمینان حاصل کنید که برندی که دوست دارید به ثبت برسانید شرایط قانونی لازم را دارد. برای این کار توصیه می شود که برند خود را از طریق خود اداره مالکیت معنوی ،سایت این سازمان و یا با کمک موسسات حقوقی استعلام نمایید . هر چند برخی از شرکت ها و سایت ها هم این کار را بصورت انلاین انجام می دهند ولی باید متذکر شد که بسیاری از این سایت ها به روز نیستند و نمی توان زیاد به آنها اطمینان کرد.

در همین راستا پس از اطمینان از قانونی بودن درخواست برندی که می خواهید درخواست ثبت آن را داشته باشید باید به آدرس سایت اداره مالکیت معنوی رفته و در این سایت برند خود را ثبت نام کنید. قبل از ورود به سایت در نظر داشته باشید که باید مدارک و مستندات لازم را برای درخواست خود فراهم نموده باشید زیرا در هنگام ثبت نام برند باید تمامی این مستندات بصورت اسکن شده بارگذاری شوند تا کار رسیدگی به درخواست انجام شود.

مدارک و مستندات مورد نیاز برای آماده کردن قبل از درخواست و اسکن کردن آنها بسته به حقیقی و یا حقوقی بودن عبارتند از :

اشخا ص حقیقی:

    اظهار نامه ثبت برند
    کپی شناسنامه
    کارت ملی
    کپی کارت بازرگانی چنانچه که در برند درخواستی از حروف لاتین استفاده شده باشد
    کپی یک جواز فعالیت اعم از جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب و یا هر گونه گواهی فعالیت از نهاد های دولتی
    نمونه برند مورد درخواست

اشخا ص حقوقی:

    اظهارنامه ثبت برند
    کپی شناسنامه مدیر عامل
    کپی کارت ملی مدیر عامل
    کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
    کپی جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب
    کپی کارت بازرگانی چنانچه که از حروف لاتین در برند درخواستی استفاده شده باشد
    نمونه برند مورد درخواست

پس از تهیه و اسکن این مدارک در سایت موضوع ثبت برند ثبت نام می شود. در این مرحله باید فردی به عنوان نماینده قانونی شرکت برای تماس در شرایط اضطراری تعیین شود و نمونه برند مورد درخواست به همراه اظهارنامه و سایر مدارک باید بارگذاری شود.

پس از مدت زمانی کارشناسان اداره مالکیت معنوی این درخواست را بررسی و در صورت موافقت اعلام می کنند. همواره باید با بررسی شماره درخواست اظهارنامه ثبت برند خود را در سایت دنبال کنید.

 در صورت موافقت باید اصل مدارک را بصورت پستی و یا حضوری به اداره مالکیت معنوی ارسال کنید. این اداره تنها در تهران قرار داده و هیچ شعبه دیگری در ایران ندارد و موضوع ثبت برند و علائم تجاری هم تنها در این اداره پیگیری می شود.

اما اگر موضوع برند تایید نشده باشد دو حالت دارد. اگر رد شده باشد که قابل پیگیری نیست  اما اگر تکمیل مدارک زده شده باشد باید مدرک مورد نظر تهیه و دوباره بارگذاری و اعلام شود.

سپس باید هزینه های ثبت برند پرداخت و آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی چاپ شود و پس از یک مهلت سی روزه اگر اعتراضی به ثبت برند نبود این برند به نام فرد متقاضی ثبت می شود و گواهینامه ای به مدت 10 سال برای وی صادر و به آدرس اعلام شده ارسال می شود.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin



به موجب ماده 20 آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر ، در موارد ذیل دفاتر قانونی رد می شود :
خارج شدن دفاتر ارائه شده از پلمپ به هر نحو- فقدان یک یا چند برگ – عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی و پولی به شرط احراز – تقدم ثبت یک یا چند معامله نسبت به تاریخ وقوع آن ها – ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت (آرتیکل = موضوع)، در حاشیه – ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطور – تراشیدن و پاک کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده – جای سفید گذاشتن در صفحات بیش از حد معمول – محو کردن مندرجات دفاتر با وسایل شیمیایی- ناپدید کردن مندرجات دفاتر با رنگ یا جوهر و نظایر آن ها به منظور سوء استفاده – عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمپ شده، ولو آنکه در آن ها چیزی نوشته نشده باشد – بستانکار شدن حساب های بانکی و نقدی مگر اینکه حساب های بانکی با صورتحساب بانک مطابقت نماید و یا بستانکار شدن حساب های بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تاخر ثبت حساب ها یا دریافت و پرداخت باشد که در این صورت موجب رد دفتر نیست – تاخیر تحریر روزنامه و دفتر مشاغل و دفتر کل زاید بر حد مجاز مقرر در آیین نامه .
– استفاده از دفاتر نانویس سال یا سال های قبل در صورتی که مشخصات آن ها در مهلا مقرر در ماده 17 آیین نامه به حوزه مالیاتی ذیربط اعلام نشده باشد. وفق این ماده : ” مودیان مکلفند برای هر سال مالیاتی، دفتر یا دفاتر جدید، ثبت و پلمپ نمایند و در صورت استفاده از دفاتر ثبت و پلمپ شده نانویس سال یا سال های قبل، موظفند ظرف سی روز از تاریخ شروع سال مالیاتی جدید، مراتب را با ذکر مشخصات دفاتر مزبور، به حوزه مالیاتی ذیربط اعلام نمایند. توضیح اینکه ” سال مالیاتی عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال ختم می شود . لکن در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات، که سال مالی آن ها به موجب اساسنامه ، با سال مالی مالیاتی تطبیق نمی کند، درآمد سال مالی آن ها به جای سال مالیاتی، مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد ” ( ماده 155 قانون مالیات های مستقیم )
– سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل به منظور سوء استفاده به استثنای موارد مذکور در تبصره 19 آیین نامه .به موجب این تبصره : سفید ماندن تمام صفحه دفتر روزنامه و دفتر مشاغل در اثنای عملیات ، هر گاه برای ثبت تزاز افتتاحی باشد، جایز است. همچنین سفید ماندن ذیل صفحات دفتر در آخر هر روز یا هر ماه به شرطی که اسناد دارای شماره ردیف بوده و قسمت سفید مانده با خط بسته شود به اعتبار دفتر خللی وارد نمی سازد.
– عدم ثبت خلاصه عملیات شعب در دفاتر مرکز، طبق مقررات ماده 14 آیین نامه. به موجب این ماده : ” موسساتی که دارای شعبه هستند، مکلفند با نوجه به روش های حسابداری خود، خلاصه عملیات شعبه یا شعب خود را، در صورتی که دارای دفاتر پلمپ شده باشند، لااقل سالی یک بار، و در غیر این صورت ، ماه به ماه در دفاتر موسسه ثبت کنند “.
– عدم ارائه آیین نامه یا دستورالعمل های کار ماشین و برنامه های آن، در اشخاصی که از سیستم های مکانیکی یا الکترونیکی استفاده می نمایند. اشتباه حساب حاصل در ثبت عملیات، در صورتی که نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده 10 آیین نامه اقدام نشده باشد. تبصره ماده 10 آیین نامه : ” اشتباهات حساب حاصل در ثبت عملیات، در صورتی که بعداَ در اثنای عملیات سال مربوط مورد توجه واقع و به اصلاح آن در دفتر، مبادرت و مستندات آن ارائه شود، به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد “.

اثر رد دفاتر قانونی از نظر مالیاتی
در صورتی که دفاتر ابرازی مودی،با توجه به نحوه نگاهداری و تحریر و تنظیم حساب های آن، به نظر ممیز و تایید سرممیز مالیاتی ذیربط، غیرقابل رسیدگی تشخیص داده شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و مقررات آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر، مورد قبول واقع نشده و مردود اعلام گردد، ممیز مالیاتی باید مراتب را با ذکر دلایل کافی ، کتباَ به مودی ابلاغ وپرونده امر را جهت رسیدگی به هیات مودی مربوط، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ فوق، به آن هیات مراجعه و با ادا توضیحات کتبی لازم و ارائه دلایل و مدارک کافی، رفع اشکال نماید، تشخیص درآمد مشمول مالیات بر اساس رسیدگی به دفاتر انجام خواهد شد. در غیر این صورت، بر اساس رای هیات مزبور، تشخیص درآمد مشمول مالیات به طریق علی الراس به عمل خواهد آمد.
هرگاه دفاتر اسناد و مدارک مودی، مورد قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات قرار گیرد، تخلفات به عمل آمده در آن ها ، از قبیل قلم زدن ، تراشیدن ، پاک کردن و محو کردن مندرجات دفاتر ، جای سفید گذاشتن در صفحات دفاتر روزنامه و دفتر مشاغل یا سفید ماندن تمام صفحه در آن ها و غیره ، موجب تعلق جریمه می باشد. حداکثر جریمه مقرر برای یک یا چند مورد به موجب قسمت اخیر تبصره یک ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، بدین شرح خواهد بود :
– تا ده درصد مالیات متعلق در صورتی که ده درصد مزبور از یکصد هزار ریال بیشتر باشد – تا یکصد هزار ریال در صورتی که ده درصد مالیات متعلق برابر یا کمتر از بکصد هزار ریال باشد – تا یکصد هزار ریال در صورت عدم شمول مالیات .



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

علامت تجاری به استناد ماده یک قانون فوق الذکر، عبارت از هر قسم علامتی اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفظ و غیره این ها خواهد بود که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری و کشاورزی انتخاب می شود.
استفاده تجار از علامت تجاری نیز مانند اسم تجاری اختیاری است. ( تبصره ماده یک قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1 / 4 / 1310 شمسی ) و حق استعمال انحصاری علامت تجاری از آن شخصی است که علامت را در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسانیده باشد. ( ماده دو قانون ثبت علائم و اختراعات ).
علامت تجاری ثبت شده را تجار دیگر نمی توانند استفاده کنند و از این دیدگاه الزام خاصی را برای سایر تجار به وجود می آورد.

مدت اعتبار علامت تجاری و تجدید ثبت آن
علاماتی که ثبت شده باشند، از تاریخ تسلیم اظهارنامه، حمایت خواهند شد و مدت اعتبار علامت ثبت شده، ده سال است. ولی صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او، می تواند ثبت علامت را تا شش ماه پس از انقضای مدت اعتبار آن، هر ده سال یک بار تجدید نماید. در این صورت حق استعمال انحصاری ده سال، با صاحب علامت خواهد بود و به همین طریق، هر تجدید ثبت، حق مزبور را برای ده سال دیگر تضمین می نماید. تقاضای تجدید ثبت علامت، باید در دو نسخه تنظیم و به امضای صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او، برسد و نمونه علامت، در روی آن الصاق شود.
هر گاه در موقع تجدید ثبت، تغییری در علامت داده شود، مقررات مربوط به تغییرات از هر حیث باید کاملاً رعایت گردد. تجدید ثبت در صورتی که تغییری در علامت داده نشده باشد. محتاج به آگهی نیست. هرگاه مدت اعتبار علامت منقضی شده باشد، ثبت آن از طرف صاحب علامت یا دیگران، تابع کلیه مقررات و تشریفات مربوط به ثبت علائم خواهد بود. اشخاص ذی نفع می توانند در ظرف سی روز از تاریخ نشر آگهی مربوط، اعتراض خود را تسلیم نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید علامت تجاری به شرح ذیل است :
1. درخواست تمدید ثبت علامت تجاری که حاوی مورد ذیل باشد :
الف- شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و علامتی که تمدید آن مورد درخواست است.
ب- طبقه یا طبقات کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها ثبت شده است.
ج- اسم و نشانی کامل مالک علامت ثبت شده یا نماینده قانونی وی، در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید.
2. مدارک مثبت هویت متقاضی
3. حداقل شش نمونه از علامت با رعایت ماده 108 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری
4. مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید.
به موجب ماده 133 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ، درخواست تمدید ثبت باید حاوی موارد ذیل باشد :
1- شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و علامتی که تمدید آن مورد درخواست است.
2- طبقه یا طبقات کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها ثبت شده است.
3- اسم و نشانی کامل مالک علامت ثبت شده یا نماینده قانونی وی، در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید.
تبصره 1- درخواست تمدید ثبت وقتی پذیرفته می شود که هزینه تمدید پرداخت شده باشد.
تبصره 2- در موقع تمدید ثبت، مرجع ثبت مکلف است طبقه کالاها و خدمات را مطابق با جدیدترین ویرایش طبقه بندی بین المللی علامت، در دفتر ثبت و گواهی نامه تمدید ثبت علامت را بر اساس آن تصحیح نماید. هزینه تغییر طبقات ناشی از اعمال ویرایش جدید طبقه بندی بین المللی به عهده مالک خواهد بود.
تبصره 3- مالک علامت می تواند ضمن درخواست تمدید، درخواست جداگانه ای را برای تقلیل طبقه یا کالاها و خدماتی که علامت برای آن به ثبت رسیده است ، بدون پرداخت هزینه ثبت تغییر، تسلیم مرجع ثبت نماید.
تبصره 4- در صورت تغییر طبقات یا کالاها، مندرجات این ماده با انجام تغییرات لازم، به هزینه مالک علامت، در روزنامه رسمی آگهی می شود.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin



طرح صنعتی به معنای ویژگی های مربوط به شکل، ساختار، نقش و تزیینات به کار رفته در یک کالا به واسطه یک فرآیند صنعتی است . به نحوی که در کالای نهایی و خاتمه یافته ( کالایی که مراحل ساختنش به اتمام رسیده است ) ایجاد چشم نوازی و جذابیت نماید.
ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 در تعریف طرح صنعتی چنین مقرر می دارد :
هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد طرح صنعتی است. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد.
تعریفی که در این ماده از طرح صنعتی به عمل آمده است، تقریباَ تعریف جامع و منطبق با تعاریفی است که در قوانین ملی خیلی از کشورها و همچنین در اسناد منطقه ای آمده است.
از نظر اداره هماهنگ سازی بازارهای داخلی اتحادیه اروپا (OHMI ) ، به طور خلاصه طرح صنعتی ، طراحی ظاهری یک محصول یا بخشی از آن است که ناشی از خطوط رنگ ، شکل ، بافت یا تزیینات آن است.
با توجه به بند (1) ماده 2 قانون مدل سازمان جهانی مالکیت معنوی برای طرح های صنعتی، طرح صنعتی ترکیبی از خطوط یا رنگ ها یا هر شکل سه بعدی همراه یا بدون خطوط یا رنگ ها است؛ به شرطی که چنین ترکیب یا شکلی، ظاهر ویژه به یک محصول صنعتی یا دستی بدهد و به عنوان یک طرح برای آن محصول تلقی شود.
در اسناد و کتب منتشره از سازمان جهانی مالکیت معنوی از طرح صنعتی تعریف شده است. در یکی از کتب منتشره از سوی وایپو در تعریف طرح صنعتی از نظر حقوقی آمده است : ” طرح صنعتی عبارت است از حقی که برای حمایت از ویژگی های تزیینی و غیر کاربردی یک کالا یا محصول صنعتی که حاصل فعالیت طراحی است و متعاقب ثبت آن، اعطاء می شود”.
حقوق دانان داخلی و خارجی نیز از طرح صنعتی تعاریف مشابه تعاریف یاد شده ارائه داده اند که به تعدادی از آنان به شرح ذیل اشاره می شود :
طرح صنعتی، طرح ، شکل یا تصویری است که به شی ء نوعی تجلی و زیبایی تازه ای می بخشد به نحوی که از دیگر اشیاء مشابه متمایز و متفاوت باشد؛ مثلاَ نوعی خطوط زینتی در لباس یا ترکیب رنگ ها .
از نظر برخی دیگر طرح صنعتی عبارت است از جنبه ای از یک کالا که نمودی تزیینی یا آرایشی دارد، این طرح می تواند یک شکل سه بعدی باشد مثل سطح سه بعدی یک کالا یا دو بعدی باشد مثل خطوط و رنگ های جذاب به کار رفته در یک کالا.
طرح صنعتی ، هر گونه ترکیب خطوط و رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن است که بتواند طی یک فرایند صنعتی روی کالا به کار رود و به آن، شکل ظاهری خاصی دهد.
طرح صنعتی به عنوان خصوصیات مربوط به شکل، ساختار، نقش و تزیینات به کار رفته در یک کالا به واسطه یک فرآیند صنعتی است به نحوی که در کالای نهایی و خاتمه یافته ایجاد چشم نوازی و جذابیت نماید.
آفزینش های بدیعی است که در قالب خطوط، نقش ها ، رنگ ها و اشکال سه بعدی ( ساختار) در یک محصول به موجب فرآیند صنعتی متبلور شده و موجب گیرایی و جذابیت در محصول نهایی می گردد.
ظاهر تمام یا بخشی از یک محصول که نتیجه ویژگی های به خصوص، خطوط، نمادها، رنگ ها، شکل ، بافت و یا مواد و جنس یک محصول یا نحوه آرایش آن است.
طرح صنعتی عبارتست از مجموعه ای از خطوط، طرح، زنگ ، شکل ، ترکیب رنگی یا غیررنگی ، دو بعدی یا سه بعدی، هرگونه نمای داخلی یا خارجی، جزیی یا کلی یک محصول، بسته بندی ، پوشش، طرح های چاپی و گرافیکی که به محصول شکل ظاهری خاصی بدهد و ویژگی و چهره جدیدی را ارائه دهد که به طور صنعتی قابل اجراء است.
به طور کلی، یک طرح صنعتی باید به کالا ظاهر خاص و ویژه بدهد. این شرط باعث می شود کالایی که طرح روی آن قرار گرفته است از نگاه و منظر مصرف کننده و کاربر جذاب و متفاوت از کالاهای مشابه و همسان باشد.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

هر شرکت با مسئولیت محدود دارای سه رکن اداره کننده، تصمیم گیرنده و ناظر می باشد که در این مقاله به بررسی این ارکان می پردازیم:

ارکان اداره کننده

شرکت به وسیله اشخاصی که مدیر نامیده می شوند اداره می گردد و در مورد مدیران به موجب ماده 104 ق. ت می توان به چند نکته اشاره کرد:
1- مدیران ممکن است یک یا چند نفر باشند.
2- مدیران ممکن است از بین شرکا یا خارج انتخاب گردند.
3- مدیران ممکن است موظف یا غیر موظف باشند.
4- مدت خدمت مدیران ممکن است نامحدود یا محدود باشد اگر محدود باشد انتخاب مجدد به وسبله مجمع عمومی شرکا به عمل می آید.
مطابق ماده 105 نیز مدیران کلیه اختیارات لازم را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت مگر اینکه در اساسنامه خلاف آن مقرر شده باشد. هر محدودیت اختیارات مدیران خارج از اساسنامه در مقابل ثالث باطل و کان لم یکن خواهد بود.
مسئولیت مدنی در قانون تجارت برای مدیران پیش بینی نشده و متضرر فقط در صورت اثبات تقصیر مدیران و رابطه علیت می تواند مطابق قواعد عام قانون مدنی جبران خسارت را بخواهد همچنین مسئولیت جزایی مدیران نیز همان است که در بند ج ماده 115 ق. ت بیان شده است.

ارکان کنترل کننده
در این شرکت هرگاه عده شرکا کم باشد انتخاب بازرس پسش بینی نشده است.
مطابق ماده 101 ق. ت ( هر شرکت بامسئولیت محدود که عده شرکای آن بیش از 12 نفر باشد باید دارای هیات نظار بوده … )
هیات نظار باید لااقل هر یک از سه نفر از شرکا بوده و به وسیله مجمع عمومی شرکا بلافاصله بعد از تشکیل برای اولین بار به مدت یک سال انتخاب گردند، این مدت می تواند در تجدید انتخاب مدیران به بیش از یک سال و حتی نامحدود افزایش یابد. ( ماده 109 ق. ت ناظر به ماده 165 ق. ت )
وظابف هیات نظار به موجب قانون تجارت عبارتند از :
1- باید اطمینان حاصل کنند که تمام سرمایه نقدی به وسیله شرکا تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی شرکت نیز تقویم و تسلیم شده و در شرکت نامه صریحاَ قید شده باشد که سهم الشرکه های غیرنقدی هر یک به چه میزان تقویم شده است.
2- هیات نظار مکلفند دفاتر و صندوق و کلیه اسناد شرکت را به طور دقیق کنترل نموده و در پایان هر سال مالی گزارشی به مجمع عمومی تقدیم کنند. ( ماده 109 ناظر به ماده 168 ق. ت )
3- هیات نظار مکلفند لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکا را دعوت کرده و تشکیل جلسه دهند. همچنین می توانند مجمع عمومی فوق العاده را نیز دعوت نمایند.
هیات نظار تصمیمات خود را با اکثریت اعضای خود اتخاذ می نماید.
در مورد مسئولیت جزایی هیات نظار، در صورت تبانی در مورد تقویم سهم الشرکه غیرنقدی به بیش از قیمت واقعی، علاوه بر مسئولیت تضامنی در مقابل ثالث مشمول مجازات جزای در ماده 115 ق. ت خواهد بود.

ارکان تصمیم گیرنده
با توجه به ماده 109 ق. ت که می گوید : ” هر شرکت بامسئولیت محدود که عده شرکای آن بیش از 12 نفر باشد، باید دارای هیات نظار بوده و هیات مزبور لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکا را تشکیل دهد … ”
به نظر می رسد در شرکت هایی که کمتر از 12 نفر عضو دارند تشکیل مجمع عمومی اجباری نیست.
علی الاصول تصمیمات شرکت مطابق ماده 106 ق. ت باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود، اگر در دفعه اول این اکثریت حاصل نشد باید تمام شرکا مجدداَ دعوت شوند و در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکا اتخاذ می گردد. اساسنامه شرکت می تواند ترتیبی خلاف مراتب فوق مقرر دارد. این اکثریت برای تصمیم گیری در موارد عادی می باشد. برای اتخاذ تصمیم در مورد تغییرات اساسنامه با توجه به ماده 111 اکثریت عددی شرکا که لاقل سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند، ضروری است.
در مورد انحلال شرکت نیز دارندگان بیش از نصف سرمایه شرکت باید تصمیم گیری نمایند. (بند ب ماده 114 ق. ن)
شرکت دارای سرمایه احتیاطی می باشد. برای این منظور لازم است یک بیستم از سود خالص به عنوان سرمایه مزبور موضوع شود. هرگاه سرمایه احتیاطی به یک دهم سرمایه شرکت رسید دفع آن اختیاری خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

ثبت بین المللی علامت تجاری بدین معناست که می توان علامت مذکور را در کشورهای عضو کنوانسیون مادرید با پرداخت هزینه های قانونی در هر کشور بصورت جداگانه ثبت نمود.

درخواست ثبت بین المللی صرفاَ از طریق دفاتر مالکیت صنعتی کشورهای عضو سیستم مادرید امکان پذیر بوده و منوط به ثبت در کشور مبدا می باشد.
ثبت بین المللی، مستلزم تسلیم تقاضانامه ثبت علامت، خطاب به اداره ثبت علایم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر می باشد.تقدیم اظهارنامه برای ثبت بین المللی از جانب اداره مبدا بایستی ظرف مدت دو ماه از تاریخ ثبت اساسی به دفتر بین المللی صورت گیرد. ثبت بین المللی، از زمانیکه تقاضا به طور رسمی و قطعی توسط دفتر بین الملل واصل گردد، لحاظ خواهد شد.

وجوه عمده موافقت نامه مادرید
– درخواست کننده می بایست تبعه کشوری باشد که طرف قرارداد موافقتنامه یا دارنده اقامتگاه یا مقر حقیقی و موثر صنعتی با تجاری در چنین کشوری باشد.
– مبتنی بودن اظهارنامه بین المللی بر ثبت ملی در کشور مبدا که ثبت اساسی نام دارد.
– ثبت بین المللی از طریق اداره علائم تجاری کشور مبدا به دفتر بین المللی وایپو تسلیم گردد. اداره ملی می بایست علامت را از سه جنبه که عبارتند از :
الف- علامت موضوع درخواست اظهارنامه ثبت بین المللی همان علامت موضوع ثبت اساسی و ملی است.
ب- کالاها و خدمات مورد نظ رجهت حمایت با موارد مندرج در ثبت اساسی یکسان است. ( ثبت علامت را در داخل کشور مبدا، ثبت اساسی گویند ) .
ج- صاحب علامت همان شخص دارنده ثبت ملی است، گواهی و تایید نماید.
– اظهارنامه ثبت بین المللی بایستی فقط به زبان فرانسه باشد.
– کشور مبدا یعنی کشوری که ثبت ملی در آن صورت می گیرد طبق ماده 1 بند 3 موافقت نامه باید :
الف- کشور طرف قرارداد مادرید باشد و متقاضی مقر حقیقی و حقوقی موثر صنعتی یا تجاری در آن داشته باشد.
ب- در صورت نداشتن چنین مقری اقامتگاه متقاضی در کشور طرف موافقت نامه باشد.
ج- در صورت داشتن دو شرط فوق متقاضی تبعه آن کشور باشد.
و هزینه هایی هم که برای ثبت علامت تجاری در موافقت نامه مادرید پیش بینی شده است عبارتند از :

حق الثبت اساسی، جهت پوشش دادن هزینه های دفتر بین الملل مرتبط با ثبت بین المللی.
حق الثبت تکمیلی، که برای تعیین کشورهای مورد نظر برای تحصیل حمایت می باشد و هزینه آن برای تمام کشورها یکسان است.
حق الثبت ضمیمه ای، زمانیکه فهرست کالاها و خدمات درخواست شده جهت حمایت بیش از سه طبقه از طبقه بندی بین المللی باشد.
– به موجب موافقتنامه اداره هر یک از کشورهای تعیین شده ظرف مدت یک سال حق اعلام اخطار رد حمایت طبق قوانین داخلی کشور خویش به همراه دلایل کافی به دفتر بین الملل را دارد در صورت عدم دریافت اخطار در محدوده زمانی فوق، حمایت از علامت در آن کشور از همان تاریخ ثبت بین المللی اعمال خواهد شد. اخطار رد حمایت می تواند شامل تمام یا برخی از کالاها یا خدمات مورد تقاضا باشد.
شایان ذکر است که طی پنج سال اول از تاریخ ثبت بین المللی، اعتبار ثبت بین المللی وابسته به ثبت اساسی در کشور مبدا است در بطلان ثبت اساسی طی این دوره ثبت بین المللی نیز هیچ اثری در کشورهای تعیین شده نخواهد داشت و می تواند به تقاضای اداره کشور مبدا باطل گردد. همچنین در صورت اعلام نتیجه دعوی نزد ، یک دادگاه پیش از انقضای دوره مزبور در خصوص لغو حمایت ملی مثلاَ به دلیل تعارض با یک علامت متقدم در آن کشور نیز ثبت بین المللی باطل می شود که این موضوع، حمله یا ایراد مرکزی نامیده می شود.
نکته : ثبت بین المللی بایستی هر ده سال یکبار با پرداخت تعرفه های مشخص تجدید شود، شش ماه قبل از تاریخ انقضاء علامت دفتر بین المللی یادداشتی را برای دارنده علامت یا وکیل وی جهت تجدید علامت ارسال خواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مهر 1398 | نظرات ()