بلاگ زیست 1

تازه های ایمپلنت

دکتر «امیرضا رکن» در حاشیه برگزاری سمپوزیوم «تازه های ایمپلنت» در مشهد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون چهار شرکت تولید ایمپلنت در کشور فعالیت می کنند که ۲ شرکت به کشورهای روسیه و عراق صادرات دارند.

وی در خصوص چالش ها و مشکلات حوزه ایمپلنت های دندانی بیان کرد: در ایران به دلیل وجود تحریم ها شرکت های تولید ایمپلنت برای صادرات محصولات خود با مشکلاتی همچون عدم دریافت پول در قبال فروش محصولات به کشورهای دیگر مواجه هستند و شرکت های خریدار در قبال پرداخت هزینه خرید محصولات، پیشنهاد خرید ماشین و کالای دیگر را می دهند که این موضوع کار را بسیار دشوار کرده است.

رییس سمپوزیوم تازه‌های ایمپلنت هدف از برگزاری سمپوزیوم «تازه های ایمپلنت» در مشهد را ارتقا و به روزرسانی اطلاعات دندانپزشکان استان خراسان رضوی عنوان کرد و افزود: به روز بودن اطلاعات دندانپزشکان فعال در حوزه ایمپلنت که علمی جوان و دارای تغییرات بسیاری است؛ امری حیاتی و ضروری می باشد.

دکتر رکن با اشاره به محورهای سمپوزیوم ایمپلنت افزود: راه های جلوگیری از تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت، بازسازی نسخ سخت، راهکارهای پروتزی در درمان های ایمپلنت با حداقل شکست و تحلیل، راه حل دیجیتال تهیه پروتز موقت متکی بر ایمپلنت از جمله محورهای سخنرانی اساتید و دندانپزشکان بوده است.

متخصص جراحی لثه و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایمپلنت دندانی نسبت به سایر علوم علم جوانی است که از سال ۱۹۵۰ مطرح شده و قدمت ۷۰ ساله دارد، به گونه ای که در خصوص بیماری لثه در کتاب «بوشفای ابوعلی سینا» نیز بحث شده است.

با توجه به حساسیت و پیچیدگی کاشت فوری ایمپلنت دندان، این کار شامل چندین مرحله است که باید به طور کامل و با دقت زیادی انجام شود. مراحل مختلف درج شامل موارد زیر خواهد بود:

بهترین متخصص ایمپلنت

قبل از انجام هر کاری، پزشک باید به دقت معاینه شود. همچنین اطلاعات لازم از جمله رادیوگرافی فک و دندان را تهیه کرده و در اختیار دندانپزشک قرار دهید. بنابراین در صورت داشتن شرایط لازم، دهان شما بی حس می شود و در واقع برای جراحی ایمپلنت دندان آماده می شود.
در مرحله بعدی لثه بریده یا سوراخ می شود و به این ترتیب دهان باز شده و برای مراحل زیر آماده می شود.
دندانپزشک با مته مخصوص، سوراخ کوچکی در استخوان فک و ناحیه تعیین شده ایجاد می کند. برای اینکه این سوراخ به اندازه ایمپلنت دندانی برسد، باید به تدریج آن را با چند دریل بزرگ کرد.
پس از انجام مراحل مشخص شده، ایمپلنت دندانی که شبیه یک پیچ باریک و کوچک است، در سوراخ ایجاد شده توسط پزشک قرار می گیرد.
در مرحله بعد و پس از اتصال، قطعه ای به نام اباتمنت روی ایمپلنت مدیاتور قرار می گیرد و این در واقع توسط ایمپلنت و سطح لثه تشکیل می شود. این کار برای تناسب تاج دندان با فرد انجام می شود.
روکش مورد نظر بر روی آن نصب می شود که بلافاصله توسط ماشین های دیجیتال طراحی و ساخته می شود.
در نهایت آدامس بریده شده بسته می شود و در صورت لزوم بخیه می شود تا پوششی وارد شود.
با توجه به اینکه انجام کاشت فوری مزایای بیشتری نسبت به کاشت سنتی و در واقع روش قدیمی انجام کارها دارد. بنابراین قیمت آن بالاتر خواهد بود. اما موارد مختلفی وجود دارد که می تواند بر قیمت کاشت فوری تأثیر بگذارد که برخی از آنها عبارتند از:

نوع ایمپلنت: با توجه به وجود انواع مختلف ایمپلنت از برندهای مختلف تولید شده و در بازار موجود است. بنابراین این محصول دارای انواع مختلفی خواهد بود که هر کدام دارای قیمت متغیری خواهند بود.
در مورد وضعیت فک و دندان ها: بررسی وضعیت دندان ها و فک ضروری است تا ارزش هر کدام مشخص شود. از آنجایی که برخی از افراد شرایط طبیعی ندارند و نیاز به پیوند استخوان دارند که می تواند هزینه ایمپلنت را افزایش دهد.
تعداد دندان های از دست رفته: یکی دیگر از مواردی که روی هزینه ایمپلنت تاثیر می گذارد، تعداد دندان های از دست رفته ای است که نیاز به ایمپلنت دارند. هر چه دندان های بیشتری بپوشید، گران تر خواهد بود.
انتخاب دندانپزشک: مسلماً دندانپزشکی که مهارت، دانش و تجربه بیشتری داشته باشد، حقوق بیشتری نیز خواهد داشت.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *